What is a producer-engineer?

De producer-engineer

Wat is een producer-engineer?

In mijn vorige artikel over verschillende soorten muziekproducers heb ik verteld over een coachende muziekproducer. Dit keer vertel ik meer over de steeds vaker voorkomende producer/engineer.

In de gouden eeuw van de muziekindustrie werkten er vaak verschillende disciplines aan een muziekopname. Naast de producer had je nog een opname technicus en een mix engineer. Als je bedenkt dat er destijds ook nog vaak een demo sessie plaatsvond dan waren de kosten niet aan de lage kant. Toen labels minder budget kregen en artiesten vaak onafhankelijk gingen werken kwam er behoefte aan een nieuw soort producer. Een die ook verstand had van de technische kant van het opnameproces.

Met de tijd ontwikkelde zich dus de producer-engineer. Opnameapparatuur werd steeds betaalbaarder waardoor bands en artiesten zelf demo’s konden opnemen en de kosten van het opnameproces nog verder daalden. Ook producers konden nu makkelijker apparatuur aanschaffen waardoor er minder noodzaak was om een aparte studio te boeken. What is a producer-engineer?

Tijden veranderen

Door de opkomst van software werd het mogelijk om een goede drumsound te krijgen zonder een drummer in te huren. Als de producer daarnaast ook zelf wat instrumenten bespeeld, wordt het nog makkelijker om een hele productie af te krijgen met minimale middelen.

Waar je vroeger verschillende muzikanten en technici nodig had kan je nu met een man of twee al een volledige song de wereld in slingeren. In sommige gevallen kan de producer ook nog mixen waardoor er alleen nog een mastering engineer nodig is als kers op de taart. Deze manier van werken zie je vaak bij zangers en zangeressen die geen vaste band hebben maar toch een song uit willen brengen.

De producer-engineer is ontstaan na een veranderende markt en door technologische ontwikkelingen. Natuurlijk is ook de muziek veranderd. Veel elektronische muziek kan volledig met behulp van een computer geproduceerd worden waardoor veel stappen in het traditionele opnameproces worden overgeslagen.

Het enige nadeel van een producer die meerdere rollen op zich neemt is dat het lastig wordt om objectief te blijven. Waar oorspronkelijk verschillende handen aan een product werkten en er gediscussieerd werd over de kwaliteit, zijn die rollen nu samengevat in één persoon.

Controlerende functie

De reden waarom mixen en masteren nog door verschillende personen wordt gedaan is dat ze elkaar kunnen controleren. Als een mix engineer te veel sub-laag gebruikt in zijn mix dan kan de mastering engineer dit corrigeren. Een mix engineer kan op zijn manier weer nieuwe inzichten toevoegen aan het werk van een producer.

Aan de andere kant weet een producer wel waar het nummer heen gaat en wat de rol is van elk instrument. Tijdens het arrangeren houdt een producer al rekening met de plek die het instrument in de mix krijgt. De vertaalslag tussen arrangement en mix is dus eenvoudig te maken.

Het is een kwestie van tijd, budget en natuurlijk de ervaring van de producer of je ervoor kiest om al die taken te laten uitvoeren door één persoon.

En soms heb je helemaal geen producer nodig. Veel bands treden op als eigen producer. Er zijn artiesten die goed kunnen omgaan met opnameapparatuur en alleen een mix- of mastering engineer inhuren om het product af te werken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more

Are you ready to release?

Download this free 6-step guide and get your music sounding better than ever before!