Djuri Boot

Interview Djuri Boot

Een interview met componist en muziekproducer Djuri Boot

Op de hku krijg ik af en toe les van gastdocenten. Dit is handig om meer informatie te krijgen van muziekprofessionals uit het werkveld. In dit artikel beschrijf ik hoe Djuri Boot in het compositie werkveld is gerold en wat zijn dagelijkse bezigheden zijn.

Djuri Boot

 

Djuri Boot is componist voor film, radio, online content en evementen. Djuri is een multi-instrumentalist met gitaar in de hoofdrol. Djuri heeft op de hku in eerste instantie zijn focus gelegd op muziek productie en het schrijven van muziek voor anderen. Pas in zijn derde jaar kwam hij erachter dat compositie toch ook wel een hele leuke tak in het werkveld was. Op afraden van zijn leraren heeft hij er toch voor gekozen om verder te gaan in compositie, ook al was het te laat om echt als componist af te studeren.

Eerste stapjes

Zijn eerste grote project kwam tot stand in zijn vriendenkring waar hij de vraag kreeg om een compositie te maken voor ‘roze maandag’ van de Tilburgse kermis. Zij wilden een kruising van Toy story v.s. warfare en gaven hem een deadline van 18 uur. Zijn concept maakte uiteindelijk gebruik van virtuele orkestratie van een fanfare band. “Met zo’n strakke deadline moet je wel ‘in the box’ werken omdat je gewoon geen tijd hebt om muzikanten in te huren. Bovendien moet je ook prioriteiten stellen aan het budget, er is vaak geen geld om professionele muzikanten in te huren.” Ook de Sound Design wordt tijdens dit soort projecten vaak door de componist gedaan om het budget te beperken.

Djuri heeft het als gitaar fanaat als enige componist voor elkaar gekregen om een endorsement aan te gaan met gitaar-versterker fabrikant ‘Hughes & Kettner’. Op deze manier komt het bedrijf los van de Metalscene en laat het zien dat ook andere disciplines van hun gitaarversterkers gebruik maken.

Tijdsbeheer

Voor Djuri is snel een kwalitatief product afmaken een belangrijk punt. Tussen opdrachten door besteed hij dan ook aandacht aan het maken van presets en templates. Ook vergelijkt hij veel software plug-ins en zoekt hij naar nieuwe klanten. “Zolang de klant betaald en tevreden is sta je er goed voor als media componist. Klant tevredenheid is heel belangrijk omdat mond-tot-mond reclame een belangrijke bron van klantenwerving is.”

Als componist krijg je vaak een strak plan van de ‘creatives’. Dit zijn de deskundigen van het reclamebureau, een soort hoofdredacteuren of regisseurs, en dit zijn ook de belangrijkste personen met wie je als media componist samenwerkt. Ondanks de samenwerking met creatives is uiteindelijk de directeur van het bedrijf diegene die de productie maakt of breekt. De directeur heeft geen muzikale achtergrond en kan vrij subjectief zijn dus is het soms moeilijk hem te doorgronden.

Af en toe moet je buiten de kaders breken om te zorgen dat je opvalt, en een brede kennis van genres kan nooit kwaad om de directeur tevreden te houden.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more

Are you ready to release?

Download this free 6-step guide and get your music sounding better than ever before!