Stock Plugins vs External Plugins

Standaard Plug-ins of Externe Plug-ins?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Standaard Plug-ins of Externe Plug-ins?

Elke DAW is gebundeld met een enorme hoeveelheid verschillende plug-ins voor audiobewerking. Waarom kopen mensen nog steeds externe plug-ins als er in je DAW al zoveel plug-ins zitten? Je zou toch denken dat je aan de standaard plug-ins wel genoeg hebt, of niet?

Er zijn verschillende redenen waarom externe plug-ins een goede aanvulling zijn op de standaard plug-ins. Een reden om externe plug-ins te kopen is dat niet alle soorten audio processors aan een DAW worden toegevoegd. Denk aan processors die je minder vaak nodig hebt zoals multiband compressors, dynamische equalizers en tape-emulatie.

Standaard Plug-ins v.s. Externe Plug-ins

Algemeen v.s. Specifiek

Hoewel de meeste DAW’s compressie, EQ, galm en delay plug-ins bevatten, hebben deze gereedschappen vaak een breed scala aan muzikale toepassingen voor ogen. Het doel van deze standaard plug-ins is vaak om transparant te klinken maar dit is niet altijd waar je naar op zoek bent. Soms wil je juist wat kleuring toevoegen aan het signaal en software die analoge apparatuur nabootst is daar uitermate geschikt voor. Maar aangezien deze analoog gemodelleerde plug-ins niet bruikbaar zijn op elk instrument of geluid, onthouden de meeste fabrikanten zich ervan om dit soort plug-ins bij hun DAW-pakket te bundelen.

Een ander voordeel voor het gebruik van externe plug-ins is dat je altijd dezelfde plug-ins kan gebruiken ook al gebruik je verschillende DAW’s. Ik ben bijvoorbeeld begonnen met Ableton Live, waarna ik Pro Tools ben gaan gebruiken voor mijn schoolopdrachten en uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij Cubase. Mijn plug-ins zijn weinig verandert in die tijd, afgezien van nieuwe aanwinsten.

Een plug-in bundel van een derde partij waardoor mijn producties en mixen enorm zijn gegroeid wordt gemaakt door Soundtoys. Met name Decapitator omdat ik dat de best klinkende software verzadiging plug-in vindt die ik ooit heb gehoord. Het kopen van een galm plug-in bundel maakte voor mij ook een enorm verschil. Toen ik de Lexicon PCM reverb bundel kocht kon ik plotseling diepte in mijn mixen horen. Iets wat ik nooit eerder voor elkaar kon krijgen.

Leer eerst je standaard plug-ins kennen

Als je net begint raad ik aan om eerst te werken met standaard plug-ins. Leer deze tools kennen en als je echt iets mist, dan pas ga je opzoek naar externe plug-ins. De eerste externe plug-in die ik heb gekocht is de Waves H-Compressor. Deze plug-in bootst verschillende hardware compressors na en was een welkome toevoeging aan de transparante standaard compressor.

Na een tijdje met standaard plug-ins gewerkt te hebben, begon ik ook ongewenste bijwerkingen op te merken. Omdat DAW-fabrikanten zich vooral richten op stabiliteit en het toevoegen van nieuwe functies binnen hun softwareomgeving, bevinden perfect ontworpen plug-ins zich niet altijd hoog op de to-do-lijst. Een bedrijf dat gespecialiseerd is in een bepaald type plug-ins, kan meer tijd besteden aan het onderzoeken van algoritmen om bijwerkingen te verminderen en de algehele geluidskwaliteit te verbeteren.

Zolang ik geen bijwerkingen opmerk bij het gebruik van standaard-plug-ins dan gebruik ik ze met liefde. Maar nadat ik meer ervaring opdeed, begon ik steeds meer externe plug-ins te gebruiken. De eerste equalizer die ik kocht was de Pro-Q2 van Fabfilter. Niet alleen omdat het een enorm veelzijdige en transparante EQ is, maar ook omdat hij overzichtelijk is en snel werkt. Soms is niets belangrijker dan software te gebruiken waarvan je weet dat het altijd werkt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Learn more